تهران- ایرنا- کارشناس فوتبال با بیان اینکه افق ما در این رشته محدود است، گفت: نباید انتظار معجزه داشته باشیم، چراکه همه مشکلات فوتبال ایران را می‌دانند اما اقدامی برای بهبود شرایط نمی‌شود.

محسن بیاتی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از شرایط و کیفیت لیگ برتر فوتبال ایران سخن گفت و افزود: اگر بخواهیم لیگ را بررسی کنیم باید دید خروجی آن چه بوده و چه میزان توانسته به فوتبال ما کمک کند. از سویی دیگر مواردی از جمله جوانگرایی، ارائه فوتبال روز، ارتقای فوتبال در رده‌های پایه و کیفی بودن آن را هم باید مد نظر داشت و اگر همه این‌ها را بررسی و به این نتیجه برسیم که روند مثبتی صورت گرفته در آن زمان می‌توان گفت لیگ ما خوب و موفق بوده است.

وی ادامه داد: لیگ پویا زمانی مطرح می‌شود که بتواند همه جوانب و فضاهای فوتبال ما را به خوبی پوشش بدهد. این امر در صورتی محقق می‌شود که در پایان فصل شاهد آمار و ارقام قابل قبولی باشیم. به عنوان مثال تعداد گل‌های رد و بدل شده در لیگ بالا باشد یا آقای گل مسابقات آمار قابل توجهی را به خود اختصاص بدهد. از سویی دیگر باید رقابت بین تیم‌های لیگ برتری به گونه‌ای باشد که رضایت کارشناسان و اهالی فوتبال را به همراه داشته باشد و در نهایت بتوانیم از دل لیگ، بازیکنان بسیاری را در حد تیم ملی داشته باشیم.

بیاتی‌نیا: افق فوتبال ما محدود است؛ نباید انتظار معجزه داشته باشیم

این کارشناس فوتبال کشورمان، یادآور شد: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که به فوتبال ما ضربه می‌زند این است که علی رغم صحبت‌هایی که می‌شود با یک واژه غریبه هستیم و آن جوانگرایی به معنای واقعی خود است. البته این هم علت دارد، وقتی مربیان ما تغییر نمی‌کنند همان تفکرات قدیمی و گذشته بدون آنکه به چالش کشیده یا متحول شود، استمرار پیدا می‌کند و همین می‌شود که امروز می‌بینیم. وقتی در رگ‌های فوتبال ما خون تازه‌ای جریان پیدا نمی‌کند چرا باید منتظر تغییر و تحول در فوتبال ایران باشیم؟

بیاتی‌نیا تاکید کرد: فوتبال امروز دنیا با هیچ مربی تعارف ندارد، مسوولان فوتبال کره‌جنوبی یورگن کلینزمن را به خدمت گرفتند اما وقتی او نتوانست در جام‌ملت‌ها نتیجه بگیرد بدون تلف کردن زمان و فرصت، او را برکنار کردند. علت هم مشخص بود چون این بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال آلمان نتوانست برای فوتبال کره خروجی مثبتی داشته باشد یا به اصلاح، آورده‌ای برای آنها نداشت که فوتبال این کشور از آن بهره‌مند شود.

بیاتی‌نیا: افق فوتبال ما محدود است؛ نباید انتظار معجزه داشته باشیم

وی ادامه داد: سران باشگاه آرسنال، میکل آرتتا را به خدمت گرفتند. به او فرصت دادند تا داشته‌های خود را به نمایش بگذارد و به این نتیجه رسیدند که با وی همکاری داشته باشند. آنها هم می‌توانستند با یک رویکرد اشتباه به سراغ آرسن ونگر سرمربی اسبق خود بروند اما خوب می‌دانند که او هر چه داشته را به کار گرفته و دیگر خروجی مثبت و جدیدی برای آنها ندارد. این تفاوت فوتبال روز دنیاست و متاسفانه به دلیل افق محدود و دید کمی که داریم، همیشه ضربه می‌خوریم.

ملی‌پوش اسبق کشورمان در مورد حاشیه‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی که در کنار زمین و در جریان لیگ شاهد آن بودیم، گفت: متاسفانه این اتفاقات زیاد شده است و باید جلوی آن را گرفت. وقتی شما می‌خواهید یک درخت سیب داشته باشید نیاز دارید قبل از آن خاک مناسب، کود، آب و تمهیدات دیگر را لحاظ کنید تا بذری که می‌کارید در آینده تبدیل به درختی پربار شود اما در فوتبال ما همه آن درخت را می‌خواهند و هیچ کس به دنبال خاک، کود و آب آن نیست. در چنین شرایطی چرا باید انتظار معجزه داشت؟ در یک کلام باید گفت همه مشکلات فوتبال را می‌دانند اما تفکری برای تغییر آن نیست و تا همین روند باشد، آب از آب تکان نمی‌خورد.

بیاتی‌نیا: افق فوتبال ما محدود است؛ نباید انتظار معجزه داشته باشیم

بیاتی‌نیا ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که فوتبال با این اتفاقات مواجه شده به فقر فرهنگی باز می‌گردد، برای همین رفتارهایی را می‌بینیم که در واقعیت نباید دیده شود. فوتبال به دلیل ذات هیجانی که دارد با تنش‌ها و درگیری‌هایی در کنار زمین عجین شده و بارها در بین مربیان بزرگ دنیا هم شاهد اتفاقاتی بوده‌ایم اما همه چیز همان‌جا تمام می‌شود و می‌رود اما فوتبال ما سرشار از بیانیه‌نویسی‌هایی است که همه را مقصر قلمداد و زیبایی‌های فوتبال را به زشتی تبدیل می‌کند.

کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به عملکرد سرخابی‌ها در لیگ برتر امسال گفت: اینکه استقلال در بیشتر زمان فصل خود را در بالای جدول نگه داشت و موفق شد صدرنشینی طولانی مدتی را داشته باشد حرکتی قابل تحسین بوده و باید به آنها تبریک گفت اما در پایان فصل به تیم قهرمان جام می‌دهند و باید دید آیا آنها می‌توانند این روند را تا روز آخر ادامه دهند؟

بیاتی‌نیا: افق فوتبال ما محدود است؛ نباید انتظار معجزه داشته باشیم

وی تاکید کرد: استقلال مدت‌هاست درگیر حاشیه شده است اما طرفین این دعوا نباید به دنبال اثبات خود باشند چراکه در نهایت استقلال ضربه می‌خورد. در آن سوی میدان پرسپولیس در آرامش به کار خود ادامه می‌دهد و این را بارها گفته‌ام که این تیم فوتبالی قابل قبول و نزدیک به فوتبال روز دنیا را ارائه می‌دهد. آنها در طول بازی با مدیریت زمان فوتبالی با حوصله را ارائه می‌کنند و پاس‌های خوب و استفاده از فضاهای کوچک زمین، خود را به دروازه حریفان نزدیک می‌کنند تا به هدف خود برسند.