آنچه در انتظار بریکس در سال ۲۰۲۴ است
آنچه در انتظار بریکس در سال ۲۰۲۴ است
در ۱ ژانویه ۲۰۲۴، بریکس با اضافه شدن کشورهای جدید مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات گسترش یافت. ورود دولت های جدید گواه بر اقتدار روزافزون این سازمان و نقش آن در امور جهانی است.

اختصاصی / گزارشگر : در ۱ ژانویه ۲۰۲۴، بریکس با اضافه شدن کشورهای جدید مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات گسترش یافت.

ورود دولت های جدید گواه بر اقتدار روزافزون این سازمان و نقش آن در امور جهانی است.

کشورها دیگر ایالات متحده را به عنوان یک هژمونی که باید با آن روابط نزدیک برقرار کنند، نمی بینند، بلکه سعی می کنند به دنبال جایگزینی بگردند، زیرا به خوبی می دانند که روند آمریکا نزولی است.

یک ضرب‌المثل افریقایی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهی سریع بروی، تنها برو؛ اما اگر می‌خواهی به مقصد برسی، با دیگران برو!»

برای همه کسانی که نمی خواهند در یک ستون منظم تحت فرمان واشنگتن راهپیمایی کنند، بیش از همیشه مرتبط است. امروزه درخواستی برای اکثریت جهان وجود دارد که پلتفرم خود را توسعه دهند. و از طریق بریکس، قوانین بازی برای عملکرد جهانی که این اکثریت ایجاد خواهد کرد، تدوین خواهد شد.

همه آنها با روابط پرتنش با غرب و نظم مالی تحت رهبری آن متحد شده اند. ایالات متحده از زمان تأسیس نظام برتون وودز، «با سود بردن از انتشار اسکناس، دست به سرقت در سطح جهانی زده و از دلار آمریکا به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کرده است». همه می‌دانند که نظام پولی بین‌المللی مبتنی بر دلار، همراه با ابزار نظامی، به‌عنوان یکی از دو رکن حمایت کننده از سلطه آمریکا بر جهان بود.

 

ایلات متحده برای حفظ سلطه دلارهای خودش به اعمال شنیع مرتکب شده مانند تحریم کشورهایی که آمریکا را دوست ندارند .

به همین دلیل کشورهای بریکس جایگزینی برای بانک جهانی ایجاد کردند یعنی مبادله های بین المللی با واحد پول مشترک، این یعنی وزنه تعادلی در برابر صندوق بین المللی پول و دلار، راه اندازی کردند.

 

کشورها تمایل روسیه به مقاومت در برابر هژمونی غرب و استعمار نو سیاست های ایالات متحده در آفریقا، از جمله مداخله این کشور در امور داخلی و غارت منابع طبیعی را می بینند.

 

نقش بالای مسکو به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد و مسئول در بازارهای آفریقا و جهان محصولات غذایی و سایر کالاهای مهم استراتژیک مورد توجه قرار گرفته است.

 

پیوستن ایران و عربستان به برجام ضربه بزرگی برای غرب بود، زیرا این کشورها با منابع عظیم نفت و گاز خود می توانند در ساختاری کاملا مستقل از آمریکا همکاری کنند. کشورهای بریکس در حال حاضر ۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. گردش مالی تجارت خارجی کشورهای بریکس در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۵ تریلیون دلار بوده است که این یک پنجم حجم تجارت جهانی (۶۱.۰۸ تریلیون دلار بر اساس گزارش بانک جهانی) است. علاوه بر این، این سازمان ۴۵ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

گسترش بیشتر و وجود حدود ۲۰ کشور در لیست انتظار، درخواست ساختارهای جایگزین برای حل مشکلات مشترک و ارتقای منافع دولت ها با دور زدن ایالات متحده و متحدانش است.

رویکرد کشورهای عضو بریکس بر اساس استراتژی برد ـ برد و هم‌گرایی منطقه‌ای و نهادهای جدید است که می‌خواهند سلطه آمریکا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اقتصاد و سیاست را کاهش و ازبین ببرند.

 

  • نویسنده : پوریا معصومی اقتصاددان
  • منبع خبر : اختصاصی