برگزاری کارگاه «تبیین روش‌ها و مجاری ایده‌سازی پژوهشی» در دانشگاه مازندران
برگزاری کارگاه «تبیین روش‌ها و مجاری ایده‌سازی پژوهشی» در دانشگاه مازندران
کارگاه پژوهشی «تبیین روش‌ها و مجاری ایده‌سازی پژوهشی» ظهر امروز، هشتم آبان ماه با همکاری جهاددانشگاهی مازندران و با ارائه مهران رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این دانشگاه برگزار شد.
کارگاه پژوهشی «تبیین روش‌ها و مجاری ایده‌سازی پژوهشی»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گزارشگر، کارگاه پژوهشی «تبیین روش‌ها و مجاری ایده‌سازی پژوهشی» ظهر امروز، هشتم آبان ماه با همکاری جهاددانشگاهی مازندران، انجمن علمی هوش مصنوعی جوامع بشری دانشگاه مازندران و انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران و با ارائه مهران رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این دانشگاه برگزار شد.
در این کارگاه که با حضور دانشجویان دانشکده الهیات و نیز به صورت برخط از طریق سامانه رویتاب جهاد دانشگاهی برگزار شد، مهران رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، گفت: اولین گام کاربردی تحقیق «موضوع‌یابی» و بعد از آن تعیین مسئله و عنوان است تا محقق موضوعش مکرر تغییر و دچار سردرگمی نشود.
وی افزود: آغاز یک پژوهش یا با مواجهه فعال با یک مشکل و تبدیل آن به مسئله و تدوین فرضیه و پاسخ احتمالی شروع می‌شود یا با انتخاب یک موضوع کلی بر اساس علاقه‌مندی‌ها و با رعایت استانداردهای تحقیق، تجزیه و محدودسازی، تعیین بعد خاص از موضوع و کشف یک یا چند مسئله آغاز می‌شود.
این مدرس دانشگاه، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله برای انتخاب موضوع ضرورت آن است و باید به این مهم پاسخ دهیم که اصولاً چه نیازی به چنین تحقیقی است و باید پژوهش مفید، کاربردی و ارزشمند باشد.
وی تازگی و نوآور بودن تحقیق، علاقه‌مندی به موضوع، سنجش امکانات محلی، سنجش توانایی‌ها و امکانات شخصی، قابلیت تحقیق‌پذیری، انتشار یافتنی بودن تحقیق را از نکات مهم پژوهشگر در تعیین موضوع پژوهش عنوان کرد.
وی، تحلیل‌های ذهنی پوهشگر  با تکنیک «چرا» را از بهترین و مستقل‌ترین روش‌های پیداکردن موضوع و مسئله دانست و افزود: در مباحث علمی جلوی ذهن خودتان را نگیرید و هیچ مرزی برای ذهنتان ایجاد نکنید و جرأت سوال پرسیدن داشته باشید و آن را مورد کنکاش علمی قرار دهید.
رضایی تأمل در مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه، ایده‌سازی از محیط پیرامون و تورق کتب و مقالات دیگر اساتید، مراجعه به مراکز پژوهشی را از روش‌های انتخاب موضوع دانست و  اظهار کرد: یکی دیگر از روش‌های ایده‌یابی این است که دغدغه‌هایتان را کشف کنید و با خود بگویید به طور مثال اگر پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، ملاصدرا و … حضور داشتند با این مسئله چه برخوردی داشتند.
وی تأکید کرد: دانشجویان حتماً یک بستری در فضای مجازی برای خود بسازند و ثبت لحظه ایده‌ها داشته باشند و این را هرگز فراموش نکنند؛ اینکه الان ثبت نکنم و فردا ثبت کنم قتلگاه ایده‌هایتان خواهد بود.
رضایی، سامانه «نان» را یک سامانه در راستای ارتباط و تعامل بين «نیازپرداز» و «ایده‌پرداز» دانست و گفت:  این نظام شبکه نظم‌یافته، فعال، زنده و برخط است که ارتباط و تعامل بين «نیازپرداز» و «ایده‌پرداز» را در جهت تحقق اهداف مشخص‌شده برقرار می‌کند.
  • نویسنده : گل محمدی
  • منبع خبر : جهاد دانشگاهی