اختصاصی/ گزارشگر: رحمان معصومی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به جابهجایی بار از طریق خطوط ریلی و هدایت آن از جاده به ریل خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال در حوزه بارگیری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱حدود ۸۵ درصد افزایش بارگیری داشتیم که از لازم است تلاش همکاران در این زمینه قدردانی کنیم.
وی ادامه داد:
راهآهن شمال با دارا بودن یکهزار و ۴۹۰ پل، ۹۳ تونل، ۹۰ گذرگاه و شیب و فراز ۲۸ در هزار از نوادر حملونقل ریلی محسوب میشود و در راستای تسهیل سفر در ناوگان ریلی شمال تعویض سالن مسافری ساری به تهران که در شأن مسافران نبوده انجام شد.
وی افزود:
باتوجه به استقبال مردم از قطار حومهای سعی شده که امکانات رفاهی از جمله نظافت، تهویه مطبوع سرمایش و گرمایش این قطار در حد خیلی خوب تعبیه شود و همچنین ریلباس های ناحیه شمال از بهترین حمل و نقل های ریلی در سطح کشور محسوب میشود.
وی اظهار کرد:
همانطور که مردم در جریان هستند سعی شده با کمترین تاخیر از مبدا حرکت و در زمان مقرر به مقصد برسد که نتیجه برنامه ریزی دقیق و اهمیت به مسافران حومه ای است.
وی به جابهجایی بار از طریق خطوط ریلی و هدایت آن از جاده به ریل اشاره کرد و گفت:
جابهجایی بار علاوه بر افزایش کیفیت تردد مردم و گردشگران از بروز تصادفات جلوگیری کرده و از خطرات عوارض پنهان پیشگیری میکند. معصومی افزود: در سه ماهه نخست امسال در حوزه بارگیری نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۱حدود ۸۵ درصد افزایش بارگیری داشتیم که از لازم است تلاش همکاران در این زمینه تشکر و قدردانی کنیم.
مدیرکل راه آهن شمال بهسازی خطوط راهآهن شمال را از فعالیتهای این اداره کل دانست و یادآور شد:
براساس آییننامه راهآهن که در سال ۱۳۷۹ بهعنوان قانون توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده حریم راهآهن ۱۷ متر است در این فاصله نباید هیچ ساختوساز و تاسیسات آب، برق و گاز انجام شود و همچنین ۳۰ متر بعد از آن تاسیسات آب، برق و گاز تعبیه شده و حق ساختوساز ندارد. این مسئول اضافه کرد:
۴۷ تا ۷۰ متر بعد از آن هر ساختوسازی انجام شود باید با اطلاع راهآهن باشد این موضوع در مازندران کمتر رعایت می شود و رعایت ایمنی در حریم راه آهن مورد تاکید است و باتوجه به اینکه براساس قوانین ورود به حریم راه آهن ممنوع است مردم نباید از روی ریل چه با وسیله نقلیه و چه پیاده عبور کنند مگر از راههای مجاز و زیرگذرهای عبور عابر؛ با توجه به اینکه طول راه ریلی بیش از ۳۰۰ کیلومتر است امکان فنس کشی در حریم وجود ندارد ودر صورت فنس کشی، امکان ورود به حریم جهت امداد رسانی غیر ممکن خواهد بود.
وی با اعلام اینکه با فرهنگ سازیهای انجام شده میزان سوانح برخورد با قطار کاهش یافته است، تصریح کرد:
دلیل تحقق این اتفاق مهم انجام کارهای فرهنگی، احداث زیرگذرها و نصب تابلوهای هشداری و حضور مداوم کارشناسان مربوطه بوده است. برخی مردم خواستار راه اندازی خط ریلی از گرگان به مشهد هستند.
ویگفت:
راه اندازی خط جدید وریل گذاری در مسیرهای پیش بینی شده نیاز به طرح و اعتبارات ملی است که در حوزه کاری شرکت ساخت وتوسعه بوده و راه اهن فقط بهرهبردار است، وظیفهای در قبال ساخت ندارد .
این مسئول از افزایش ۲۰ درصدی تعرفه بلیت قطار از اول فرداد ماه امسال خبرداد و گفت:
با توجه به مبلغ خیلی پایین در قطار حومه ای این میزان افزایش محسوس نیست. معصومی افزایش مسافر قطار حومهای در راه آهن شمال در سه ماهه نخست سال۱۴۰۲را حدود ۷۷درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل عنوان کرد.