“بایدهایی”  که تحقق آنها اقدام پژوهی،  طرح و برنامه و راهکار اجرایی  می‌خواهد!
“بایدهایی”  که تحقق آنها اقدام پژوهی،  طرح و برنامه و راهکار اجرایی  می‌خواهد!
🔺مقامات قوای مختلف ، رسانه ها ، صاحب نظران ، فعالان بخش خصوصی و صنفی پیرامون مسائل کشور یا منطقه خود در سخنرانی ها، بازدیدها و جلسات بایدها و نبایدهایی را درخواست و مطرح می کنند که بدلیل عدم پیگیری و فقدان ایحاد گردش کار مناسب فراتر از تریبون و جلسه یا مصاحبه نمی رود حال آنکه این باید ها برای اجرا نیازمند نظام ارجاع و طرح و برنامه ابتکاری با هدف اتخاذ یک سیاست شتاب دهنده، اصلاح روشها یا تدوین برنامه و آیین نامه جدید و طراحی راهکار اجرایی می باشد. از این رو ضروری است گوینده "بایدها " در قالب یک تقویم مشخص به زیر مجموعه یا بالا دستان خواسته هایش را ارجاع و‌ عملیاتی نماید ولو اینکه بایدش امکان اجرا نداشته باشد و‌ در حد مطالعه و بررسی متوقف بماند.‌.

گزارشگر-
🔺با یک جستجوی ساده در اینترنت شاهد طیف وسیعی از کلید واژه هایی که پیش وند “باید” دارد هستیم یا موضوعات فراوانی که به مباحث بی نتیجه شبکه های اجتماعی تبدیل گردیده، مثل موضوعات ملی از قبیل وفاق، حل انواع ناترازی ها، بحران محیط زیست، پسماند، تحول اداری و بهره وری، اشتغال، ناهنجاری های اجتماعی، اصلاح حکمرانی، رشد و تولید تا مدیریت شهری و عمران روستایی در مناطق محلی را می توان برشمرد که در صورت ارائه راهکار نوآورانه قابلیت اجرایی پیدا می کند.
🔺به اعتقاد نگارنده اگر سازمان ها با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در راستای نظام تدبیر و در احترام به افکار عمومی و برای جلب مشارکت دلسوزان جامعه نسبت به این نوع باید ها در چارچوب نظام دریافت پیشنهادات و انتقادات واکنشی سازنده و تعاملی داشته باشند گام ارزنده ای رقم خواهد خورد.
🔺 رصد و انتقال این پیامها به سازمان ها یکی از وظایف مهم ادراکی روابط عمومی های ارتباط گرا بوده و برگزاری جایزه ، استارتاپ های حل مسئله و رویداد محور از ابزار های مهم انگیزشی و تعاملی در طرح و تحقق بایدها و نبایدها می باشد.
🔺مسوولیت اجتماعی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فکری ، نهادهای مدنی و غیر دولتی هم ایجاب می کند با هدف بهبود و ارتقای کیفت حکمرانی با ارائه راهکارهای حرکت بخش کنشگری فعالانه داشته باشند.
✅ایرج نیازآذری

  • نویسنده : ایرج نیازآذری
  • منبع خبر : گزارشگر